Mikroeventyr: Vandring, Hitching & Packrafting The Highlands

Posted on

I min naivitet forventet jeg alltid at mitt første store sykkelopplevelser ville være om blod, svette og tårer; Om grus og smuss, seighet og utholdenhet. Men jeg tok feil. Først og fremst vil det være en reise blant mennesker. Chance møter med enkeltpersoner fra alle turer av livet dannet mitt sterkeste inntrykk og mine mest verdifulle minner.

Nøyaktig det samme skjedde forrige uke. Jeg reiste opp til Inverness på en £ 8 Megabus billett for å møte andre etterlange syklist Fearghal (av Revolution Cycle fame), og ventet en ukes lang slag i regnet med et øyeblikk av elation på slutten som utbetalingen. Men igjen var det det eklektiske kastet av tegn jeg møtte på vei som formet denne turens karakter, og til slutt tok det beste ut i opplevelsen.

Folk som den 84 år gamle veteran og hjerteinfarkt overlevende som plukket oss fra en ekspansiv, men tom dal, etter en hel morgen å gå langs det vi trodde var hovedveien gjennom Great Glen, trudging for Timer uten kjøretøy eller sjel å se – og visste oss ti kilometer forbi døren for å slippe oss av i Fort Augustus (der den virkelige hovedveien til Fort William kunne bli funnet), bare fordi han kunne.

Eller den middelaldrende chap som plukket oss opp kort tid etterpå, som unnskyldte seg for den morsomme lukten («Dunno hva min kone har kjørt rundt her inne!») Og viste seg uvanlig kunnskapsrik om fjellene, været og stier i området. Da han droppet oss bort i dråpen under den imponerende skyvende høyden til Ben Nevis, et sted opp som vi planla å campe den kvelden, fant vi ut hvorfor:

«Jeg er med Mountain Rescue. Så «- sa han med et snev av et slitt grin -» Jeg håper jeg ikke ser deg igjen! »

Soaked og sliten klokken 11 i svakt lys og vedvarende kaldt regn, og etter en litt brattere tur enn vi hadde forventet, kryp vi inn i vårt raskt oppkastte telt og inn i en verden av tørrhet, varme klær og soveposer. Relieffet var bare mildt temperert da jeg innså at jeg hadde forlatt kampene hjemme og at det ikke ville være noen varm mat på tilbud den kvelden.

(Instant nudler smaker ganske godt tørr, skjønt, og har en tilfredsstillende crunch – jeg foreslår at du prøver det.)

Fearghal gjorde meg ikke for mye for min feil – det var første gang jeg hadde reist til fots eller slått en ryggsekk hvor som helst, og han hadde glemt å kjøpe brensel forrige dag også. Men vi sov godt, og tidlig morgen var det barmhjertig regnfritt. Jeg kastet på mine våte klær og sko og begynte å synke, og da vi nådde foten av stien, hadde jeg nesten tørket ut.

Vi hadde tidsbestemt det bra; Store grupper fra de nærliggende vandrerhjemmet begynte å klatre i alvor nå, inkludert to unge damer med klemmer, hvis nakne føtter og stiletthælene fikk vår oppmerksomhet.

«Det er 3 Peaks Challenge – vi har allerede gjort Scafell og Snowdon,» sa en av dem. Novelty fundraising vet ingen grenser!

En full skotsk frokost var på kortene; Ligner den engelske frokosten, men enda fetere og med flere biter av flere dyr i den. Ideelt drivstoff for utendørsmennene, trodde vi, så vi smutte oss gjennom svarte pudding og Lorne pølser og friterte potetkaker og bacon og satte oss ut for en annen morsom morgen med turgåing. Det var bare noen få minutter før en stor bobil trukket over og inngangsdøren svingte åpen og avslørte et veldig jolly parti av 4 middelaldrende israelske kvinner på ferie.

Vakker natur, perfekt for bikerafting

De var bare på vei til Nevis Range-kabelen oppover veien, men insisterte på å ta oss helt til Spean Bridge, hvor vi ville fortsette opp en sidedal. Vi snakket om deres hjemland i forhold til her, det forferdelige skotske dietten, landskapene som minnet dem om deler av Israel, og aldri en gang tenkt på eller nevnt politikk.

«Vi har et ordsprog i Israel», sa damen ved rattet, da vi passerte gjennom skogene av furu under de mørke, overskyet bakkene av fjellene. «Hvis du skal gjøre en god gjerning for noen … bør du gjøre det så godt som mulig!»

Turen til Roybridge tok oss langs en forgettable og smal hovedvei, men tiden gikk fort – til tider virkede turen rent tilfeldig for den slags ukelange samtalen at bare to overfilosofiske langdistanse syklister kunne ha . Men Roybridge var der den ekte fotturen skulle begynne. Eller – nærmere bestemt – noen få miles opp i blinddalen i nord, hvor asfalten stoppet og de øvre delene av et av Highlands ‘utallige glemte watershed lå foran oss.

En spirituell Sunderlander, ute og kutte banene i sin lille bil uten agendaer mer komplisert enn å stirre på naturen, tok oss så langt som i slutten av veien og vinket oss av og minnet oss om å betale favoet fremover. «Det er det, det er!» Ropte han og spottet en buzzard og grep kikkerten sin. «Det har gjort dagen min!»

Jeg har en mild fascinasjon med fjellbåter, og denne turen ville ikke vært fullstendig uten en. En beggey er et enkelt fjellhytte, vanligvis i en ekstern og utilgjengelig plassering, opprettholdt av Mountain Bothy Association veldedighet, men ubemannet og fri for bruk av alle som finner seg gjennom.

Det jeg elsker om dem er etos av gjensidighet – reparasjoner, tilstandsrapporter og ting som brenselinnsamling er jobben til alle som bruker dem. Hver og en er unik, etter at han en gang har vært hytte eller låve. Og fordi de er fjernt nok til å kreve mange timer (noen ganger dager), er de veldig, veldig stille og spesielle steder.

Kvelden var på tegning før vi oppdaget flislagt tak og tvilling skorstene av Luib Chonnal. I morgen møtte vi elven Spey ved kilden, og de pakker vi hadde med oss, ville ånden vår reise videre. Vi hadde snart en oppvarmende brann opplyst i trebrenneren og stor krukke med nudler og hermetisert haggis på farten.

Takvinduene bleknet til en dyp blå, og om kvelden utviklet seg til en av de stille, mørke, kontemplative, bare de fading embers og tinning i tærne for å minne deg på at en verden eksisterte utenfor dine tanker. Jeg ble minnet om hvor mye det er mulig å oppleve på en dag i de lange timene i en nordlig sommer.

Hadde det virkelig vært samme morgen jeg hadde våknet opp på Ben Nevis?!?

Tidlig en morgen, i det fjerne hjørnet av et hvetefelt rett utenfor Laggan, kunne det ha vært to tossige kleddevandrere som pakket ut innholdet i ryggsekken.

En forbipasserende hundevandler eller syklist kan godt ha lurt på hvorfor, før du shrugging og fortsetter på vei. Men nærmere inspeksjon ville ha avslørt strekte innholdet i form av små gummibåter. Ti minutter senere hadde vandrere sømløst overført til padlere, før de hoppet over gjerdet med sin popupvannskraft, og sluttet inn i den raskt flytende elven Spey, og forsvant av nedstrøms.

Slik var måten vår jomfru utflukt på disse fantastiske anarkistiske pakker. Ferg og jeg redde den raske kanalen og ble spyttet ut i en rolig, flat, stille vannvei.

Et par timer med padling, å ta tak i håndtering av båtene og en bærekraftig (hvis unstylish) padlingteknikk, ga frustrerende sakte fremgang. Nedgangen fra sykling til fotturer hadde tatt litt omstilling. Her blant de høye bankene og flate beitemarker, vann som knapt beveger seg og med en irriterende hovvind, må jeg gjenta justeringen enda en gang: Jeg kunne knapt forestille seg en langsommere måte å reise uten å slipe helt. De fjerne tindene som omgikk Spey-dalen, passerte med uheldig langsomhet.

Men elva viste seg å være en virkelig ubøyelig vei, og det var ikke lenge før jeg begynte å føle seg privilegert i å være en del av denne isolerte slow-motion rutinen. Sitte på et unnvikende gjerde, halvveis mellom det selvdrevne engasjementet med sykling og passiv hypnose å se fra vinduet på et bevegelige tog, viste denne lille paddlingsturen et nytt dyr helt.

På dag to, sparket en dose av forskjellige oss til form; En loch dukket opp rundt bøyden, og vi brukte en vanskelig halv times padling hardt gjennom hakkete bølger, inn i vinden. Da vår flytende motorvei ble sugd fra den nordlige enden av innsjøen nedover en bred, grunne rute mellom smalende topper og vill, overdådig og rolig skog, økte tempoet, og forhandlinger begynte mellom våre tynne oppblåsbare skrog og et økende antall mini-rapids , Neddykkede bergarter, fallne trær og lavtliggende grener. Elvens krav svingte frem og tilbake mellom konsentrert navigasjon og rolig, sollysdrift – en misunnelsesverdig kombinasjon av opplevelser; Enkel nytelse på sitt aller reneste.

Det var alt for tidlig at jernbanebroen seilte overhead og den uforståelige holleringen av et hjortparti i full gang varslet ankomst av Aviemores første riverside pub, hvor vi skulle ta ut, rulle opp våre båter og uten spor som en padle-ekspedisjon Hadde nettopp blitt fullført – trakk seg bort på jakt etter jernbanestasjonen og en velfortjent del av haggis og chips.

Packrafting kan ha blitt min favoritt sommerhob